بانس ریت ایمیل چیست؟

اگر شما نیز تاکنون ارسال ایمیل گروهی انجام داده باشید، با مشکلاتی نظیر نرسیدن ایمیل به دست گیرنده روبرو شده اید. وجود برخی مشکلات در ایمیل مارکتینگ باعث می شود تا یک سری ایمیل ها به مقصد نرسند و یا اصطلاحا “بانس” شوند. در این مطلب می خواهیم به شما بگوییم بانس ریت ایمیل چیست؟ و چند روش کاهش Bounce Rate را بیان خواهیم کرد.

بانس ریت ایمیل Email Bounce Rate چیست؟

یکی از شاخص هایی که در ارسال ایمیل گروهی مدنظر قرار می گیرد، نرخ پرش یا بانس ریت ایمیل می باشد. از این شاخص برای بررسی عملکرد ایمیل ها استفاده می شود. منظور از بانس ریت ایمیل ميزان ایمیل هایی است که به دلایل مختلف، به دست گیرنده نرسیده اند. قطعا برای هیچ کسب و کاری خوشایند نیست که یک سری مشتریان خود را در جشنواره ها و تخفیف ها از دست بدهد. به همین خاطر در ادامه دو نوع بانس شدن ایمیل ها را توضیح می دهیم و سپس راهکارهای کاهش بانس ریت ایمیل را بیان خواهیم کرد.

به طور کلی 2 نوع بانس برای ایمیل ها وجود دارد:

  1. پرش نرم (Soft Bounce)
    اولین نوع بانس ایمیل ها پرش نرم یا Soft Bounce می باشد. همانطور که از نام این پرش مشخص است، یک سری مشکلات موقتی باعث به مقصد نرسیدن ایمیل ها وجود دارد که ممکن است به زودی برطرف شوند. گاهی اوقات ایمیل ها مقصد خود را گم می کنند و بعضی آنها دوباره به مسیر اصلی باز می گردند و تحویل داده می شوند.
  2. پرش سخت Hard Bounce
    هنگامی که ایمیل ها دچار پرش سخت یا Hard Bounce می شوند، مشکلات جدی تری دارند. در این نوع بانس معمولا ایمیل ها هیچگاه به مقصد نمی رسند و آنها را از دست می دهید.
Bounce Rate ایمیل

دلایل بانس شدن ایمیل ها چیست؟

دلایلی برای بانس شدن ایمیل ها وجود دارد که دانستن آنها به شما کمک می کند تا بتوانید ایمیل های بیشتری را به دست مخاطبان برسانید. نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که داشتن بانس ریت در ارسال ایمیل تا 2% طبیعی است. اما در صورتی که بیش از این میزان بانس ریت داشته باشید، باید نگران شوید و به فکر حل آن باشید. در ادامه دلایلی که باعث بانس شدن ایمیل می شود را بررسی می کنیم.

  • غیرفعال بودن یا حذف اکانت ایمیل مخاطب
  • در حال ساخت و ساز بودن سرور ایمیل
  • عدم دسترسی گیرنده ایمیل به حساب ایمیلی خود
  • بلاک شدن شما از طرف گیرنده
  • ارسال ایمیل با IP اعتبار پایین برای ارسال ایمیل
  • نامعتبر بودن نام دامنه ایمیل
  • اسپم بودن محتوایی که ایمیل می کنید

تکنیک های کاهش بانس ریت ایمیل

در صورتی که شما نیز متوجه بانس شدن ایمیل های خود شده اید، می توانی با استفاده از تکنیک هایی که در ادامه معرفی می کنیم، Bounce Rate ایمیل های خود را کاهش دهید.

1- ارسال ایمیل با سرویس دهنده مناسب 

یکی از مواردی که باعث کاهش بانس ریت ایمیل می شود، استفاده از سرویس دهنده ایمیل مناسب می باشد. سرویس دهنده ایمیل یا ESP یک پلتفرم دارای امکانات لازم برای ارسال ایمیل گروهی می باشد. شما میتوانید از سرویس دهندگان ایمیل ایرانی و خارجی موجود استفاده نمایید. سرویس ارسال ایمیل یا همان سرور ایمیل شما بایستی دارای امکاناتی همچون پروتکل های تحویل ایمیل، اعتبار سنجی و … باشد. 

2- خرید بانک ایمیل مرتبط و معتبر

یکی از راهکارهای بسیار مهم برای کاهش بانس ریت ایمیل، خرید بانک ایمیل و بانک اطلاعات مشاغل هدفمند و مرتبط به حوزه کاری خودتان است. در صورتی که می خواهید نتیجه خوبی از ارسال ایمیل گروهی دریافت کنید، بهتر است از بانک ایمیل های مرتبط و بروز استفاده نمایید. در صورتی که از بانک ایمیل های قدیمی استفاده کنید، ممکن است یک سری آدرس ایمیل های حذف شده داشته باشید و بانس ریت تان افزایش یابد. همچنین در صورتی که مخاطبان شما مرتبط با موضوع کاریتان نباشند، ایمیل هایتان را به عنوان اسپم گزارش می دهند و با Email Bounce Rate مواجه می شوید.

3- استفاده از احراز هویت کپچا برای فرم عضویت ایمیل

با استفاده از ابزاری مانند کپچا می توانید ربات ها و حساب های اسپم را شناسایی کنید تا هنگام عضویت افراد، از واقعی بودن و ربات نبودن مخاطبان خود اطمینان حاصل نمایید. به این ترتیب تنها افراد واقعی با آدرس ایمیل های معتبر در خبرنامه ایمیل شما عضو می شوند و بانس ریت ایمیل نیز کاهش می یابد.

احراز هویت کپچا برای فرم عضویت ایمیل

4- ارسال محتوای ایمیل تعاملی و با کیفیت

خودتان را به جای کاربران بگذارید. آیا متن ایمیلی که تهیه کرده اید، برایتان جذاب است؟ محتوای ایمیلتان برای کاربران جذاب است یا خسته کننده؟ پس از باز کردن پیام چه مقدار زمان طول می کشد تا آن صفحه را ببندید؟ با پاسخ به این سوالات در رابطه با محتوای ایمیل های خود، می توانید از میزان تعاملی و با کیفیت بودن آن ها باخبر شوید. در نتیجه توجه به کیفیت متن ایمیل بسیار مهم است و همین موضوع تعین کننده این است که ایمیل هایتان توسط کاربران باز شود یا خیر؟

5- استفاده از تایید دو مرحله ای برای عضویت در لیست ایمیل

استفاده از تایید دو مرحله ای در کنار کپچا باعث می شود تا از درست و واقعی بودن ایمیل های دریافتی اطمینان حاصل نمایید. به این ترتیب اعضایی که در لیست ایمیل شما قرار می گیرند، واقعی خواهند بود. نمونه ای از تایید دو مرحله ای را در تصویر زیر مشاهده می کنید.

6- پاکسازی مداوم لیست ایمیل

به صورت دوره ای لیست ایمیل خود را بررسی کنید و ایمیل های اسپم، غیر فعال یا مخاطبانی که با دریافت ایمیل شما مشکل دارند را از لیست خود حذف نمایید. به این ترتیب یک لیست ایمیل پاکسازی شده دارید و بانس ریت کمتری خواهید داشت. همچنین نرخ کلیک و نرخ تبدیل بیشتری را تجربه خواهید کرد. برای افزایش نرخ تبدیل ایمیل های خود می توانید محتوای “نرخ تبدیل ایمیل چیست؟ روش های افزایش نرخ تبدیل ایمیل” را مطالعه نمایید.

یک راهکار خوب برای پاکسازی لیست ایمیل هایی که تاکنون هیچ بازخوردی از آنها دریافت نکرده اید، این است که به آنها ایمیل بزنید و از آنها بخواهید در صورتی که مایل به دریافت ایمیل های شما نیستند، گزینه لغو اشتراک را کلیک کنند. به این ترتیب یک لیست ایمیل با کیفیت خواهید داشت. 

7- استفاده از تست A\B

یکی دیگر از تکنیک هایی که به منظور کاهش بانس ریت ایمیل می توانید استفاده کنید، تست A/B است. برای این کار دو متن ایمیل در نظر بگیرید و به دو گروه از مخاطبان خود ارسال نمایید. سپس ببینید کدام یک از آنها بازخورد بهتری نسبت به دیگری دارد. 

8- مطمئن شدن از اسپم نبودن ایمیل

گاهی اوقات به دلایلی ایمیل های شما اسپم می شوند. به طور کلی نرخ اسپم شدن ایمیل ها 15% است. با رعایت نکاتی همچون ترکیب متن و عکس در متن ایمیل، مشخص بودن آدرس فرستنده ایمیل، عدم استفاده از فایل های پیوست زیاد و … می توانید از اسپم شدن ایمیل های خود جلوگیری کنید تا بانس ریت کمتری داشته باشید. در این باره می توانید مقاله “روش های جلوگیری از اسپم شدن ایمیل ارسالی” را مطالعه نمایید.

اسپم نبودن ایمیل

9- حذف ایمیل های Hard Bounce از لیست 

با توجه به تعریفی که در بالا گفتیم ایمیل هایی که در دسته بانس سخت قرار می گیرند، هیچگاه به مقصد نمی رسند. به همین خاطر بهتر است ایمیل هایی که دچار بانس سخت می شوند را از لیست خود حذف نمایید.

10- دسته بندی لیست ارسال ایمیل

در صورتی که ایمیل مورد علاقه کاربران را برای آنها ارسال کنید، احتمال برقراری تعامل با کاربران افزایش می یابد و ایمیل هایتان کمتر اسپم می شوند. بهترین دسته بندی، دسته بندی مخاطبان بر اساس ویژگی هایشان است. در ادامه با ذکر مثال این موضوع را شفاف تر توضیح می دهیم.

فرض کنید یک فروشگاه اینترنتی عطر فروشی دارید. یک ایمیل برای مخاطبان خود ارسال می کنید و در آن دو لینک عطر زنانه، عطر مردانه قرار می دهید. به این ترتیب مخاطبان شما به دوسته تقسیم می شوند. سپس دو ایمیل متناسب با هر دسته بندی ایجاد و برایشان ارسال نمایید.

11- ارسال ایمیل به طور مداوم

یکی از مواردی که باعث کاهش بانس ریت در ارسال ایمیل می شود، ثبات و پایداری در ارسال ایمیل می باشد. در صورتی که به طور مداوم به ارسال ایمیل بپردازید، در ذهن مخاطبان ماندگار می شوید. 

برای ارسال مداوم ایمیل بهتر است از برنامه محتوایی پیروی کنید تا مطابق آن تاریخ ارسال تاریخ ارسال، متن، نرخ کلیک و … را مشخص نمایید. به این ترتیب امکان تحلیل وضعیت ایمیل ها نیز برایتان فراهم می شود.

12- ارسال ایمیل متناسب با نیاز و علاقه مخاطبان

ممکن است در ابتدای کار نیازها و علایق مخاطبان خود را نشناسید اما هر چقدر بیشتر با آنها در تعامل باشید، می توانید یک ایمیل متناسب با نیاز و علاقه کاربران ایجاد و ارسال نمایید. برای این که متوجه شوید مخاطبان شما به چه چیزهایی علاقه دارند می توانید به روش های زیر عمل کنید:

  • استفاده از چک باکس ها در فرم ثبت نام کاربران به شما کمک می کند تا هنگام عضو شدن مخاطب با پرسیدن یک سری سوالات متوجه نیازها و علایق او شوید. 
  • یک ایمیل نظر سنجی برای مخاطبین خود ارسال کنید و از آنها بپرسید چه نوع محتوایی را بیشتر دوست دارند و در ازای پاسخ به نظر سنجی هدیه یا تخفیف در نظر بگیرید.
  • با تحلیل ایمیل های قبلی خود ببینید مخاطبان کدام نوع ایمیل را بیشتر دوست دارد؟ کدام ایمیل ها نرخ کلیک بیشتری دارند؟ به این ترتیب متوجه علایق مخاطبان می شوید.

ادامه مطلب